Bożena Tomczak-Wrona – Koń malowany – wystawa
Bożena Tomczak-Wrona:
Dlaczego maluję, rysuję…? Odkąd sięgam pamięcią, zawsze to robiłam. Twórczość jest moim osobistym pamiętnikiem – opowiadającym o emocjach, przeżyciach, przemyśleniach – przepojonym symboliką, którą trzeba odnaleźć w motywach, nastroju, kolorze, kompozycji, niuansach pozornie oczywistych… To niekończąca się opowieść o przybliżaniu się do wyobrażonego sobie obrazu, radości, gdy powstaje, nostalgicznym smutku, kiedy jest już skończony… I przybliżaniu się do kolejnego aktu twórczego…, w którym konie są moim ulubionym oraz najważniejszym tematem prac.
Konie towarzyszyły mi zawsze. Miałam ten zaszczyt, że przez wiele lat mogłam być opiekunką i przyjaciółką dwóch moich niezwykłych klaczy, które już pogalopowały na wiecznie zielone pastwiska – małopolanki Wadery i magicznej gniadej arabki Maceby. I ich pamięci tę wystawę poświęcam. To one były moją inspiracją. Dzięki rozmowom z nimi, obserwowaniu ich – na pastwiskach, naszych łąkach, w leśnych zagajnikach i na ganku mojego domu – powstały prace, które są na wystawie.
Obrazy i rysunki piórkiem pokazują dwa przeciwstawne końskie światy z nutą psychologicznego portretu.
Konie zimnokrwiste o mądrym nostalgicznym spojrzeniu, które spotykam na duktach polskich wsi, mazurskich łąkach i wystawach hodowlanych, pochodzą od konia leśnego z północnej Europy, a zostały udomowione około 3000 lat temu. Mają potężną budowę, dostojne chody, są piękne w swojej sile i urodzie. Teraz pełnią głównie rolę koni pociągowych. Chociaż towarzyszyły i towarzyszą ludziom w pracy, czasami odchodzą w nieznane…
I gorącokrwiste, magiczne, o sarnich oczach, uważane za najpiękniejsze konie arabskie. Ich przodkowie zostali udomowieni 4000 lat temu, a na Półwyspie Arabskim hodowane są od co najmniej 2500 lat, cały czas w czystości krwi. Według jednej z legend konia arabskiego Bóg stworzył z garści południowego wiatru. Tchnął w niego swój oddech i ukształtował zwierzę zdolne do lotu bez skrzydeł. W grzywę za uszami wczepił mu szczęście, a z jego pana uczynił przyjaciela.
Właściciele koni bardzo często podkreślali ich urodę a swój prestiż bogatymi końskimi rzędami, które miały je też chronić przed zazdrosnym spojrzeniem i rzucaniem na nie uroków. Głowy koni arabskich przyozdabiano dekoracyjnymi prezenterkami z muszelkami, drogocennymi kamieniami i kolorowymi chwostami, a na ich grzbiety zarzucano ręcznie kiedyś tkane czapraki. Konie zimnokrwiste w zaprzęgach miały zdobioną uprząż oraz chomąta, co świadczyło o zamożności gospodarza. Te tradycje dotrwały do naszych czasów i nadal cieszą ludzkie oko.
Ta wystawa rozpoczyna też ważny, nowy etap w moim życiu. Niedawno, niespodziewanie, u mojego boku obok dwóch małych kucyczek Mai i Nutelli – pojawiła się siwa klacz arabska Nubia Na. Razem są moją nową inspiracją i z nimi będę kontynuowała moje życiowe pasje – malarstwo i konie, konie i malarstwo.
________________________________
Bożena Tomczak-Wrona – urodziła się 23 lutego w Katowicach i jest zodiakalną rybą. Ukończyła Uniwersytet Śląski – Instytut Kształcenia Plastycznego w Cieszynie. Dyplom uzyskała w 1977 roku – specjalizację z rzeźby w pracowni Teresy Michałowskiej, malarstwa u doc. Krzysztofa Buckiego i prof. Norberta Witka, rysunku u prof. Zygmunta Lisa.
Uprawia twórczość w zakresie malarstwa, rysunku i rzeźby ceramicznej. Swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych w Bielsku-Białej oraz Rzeszowie.
Wybrane wystawy
– zbiorowe:
1989 – III Ogólnopolskie Spotkania Plastyczne / Stargardzkie Centrum Kultury, Stargard Szczeciński
1993 – Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego / Muzeum Kresów, Lubaczów
1995 – Ogólnopolski Konkurs Malarstwa “Impresje Polskie” (organizator Fundacja Polska-Japonia im. Miyauchi) / Stara Kordegarda, Warszawa
1996 – Ogólnopolski Konkurs Malarstwa “Impresje Polskie” / Tokio, Japonia
1998 – “Koń w malarstwie” / Galeria Zamkowa Książ, Wałbrzych
2000 – Ogólnopolski Konkurs Malarski “Triennale z Martwą Naturą” / BWA Sieradz
2011 – “Końskie Konteksty – reaktywacja” (organizator Fundacja im. Zofii Kossak) / Centrum Kultury i Sztuki “Dwór Kossaków”, Górki Wielkie
2011 – 2. Bielski Festiwal Sztuk Wizualnych / Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
2018 – 4. Bielski Festiwal Sztuk Wizualnych / Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała
– poplenerowe:
Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa w Warszawie, Muzeum im. Gustawa Morcinka w Skoczowie, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, BWA w Nowym Sączu, Mojmírovce (Słowacja)
Wieloletnia kuratorka Ogólnopolskich Plenerów Malarskich “Końskie Konteksty” w Stadninie Koni w Ochabach. Prace artystki można oglądać m.in. w galerii internetowej OffGallery (artoffgallery.com).
Pracowała w Wojewódzkim Domu Kultury w Bielsku-Białej (przemianowanym później na Regionalny Ośrodek Kultury) i w Galerii Bielskiej BWA. Najczęściej tworzy w zaciszu własnej pracowni, w urokliwym siedlisku pod Bielskiem-Białą. Jej drugą pasją zawsze były konie i dlatego w przydomowej stajni mieszka siwa klacz arabska Nubia Na oraz dwie urocze kasztanki mini shetty Maartje Maja i Nutella v.d. Witsie.
https://www.facebook.com/events/773487996703684/
Katalog
Bożena Tomczak-Wrona – Koń malowany
w wersji .PDF można obejrzeć tutaj:
(kliknij w grafikę poniżej)